Sunday, 30 June 2013

~ Udang Galah Rompin ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Salam pagi  minggu. Dah lama  tak tak cerita pasal masak memasak ni..Minggu ni angah dengan adik balik berhujung minggu dengan emaa dan akak pun ada, mood memasak memang a+ laa... Emaa memang suka memasak bila semua anak2 ada, yang tak rajinnya bila duk berdua dengan cik man, mula laa makan lauk tunjuk =)

Petang semalam emaa masak Kari Udang Galah yang dibawa Anuar Hisham dari Rompin. Semua tahu kan..Rompin memang terkenal dengan udang galahnya, emaa tanya cik man..nak masak apa, masak kari Kedah atau masak lemak Pahang..(tengok tu..konon2 nak ambil hati la..=)) atau nak masak macam orang Perak...selera satu Malaysia dah..=)
udang galah..segar2 lagi..

cik man buang kepala dan ekor..=)

akhirnya jadi kari..sebab semua orang suka makan kariii..=))
- (sila abaikan comot kat mangkuk tu sebab dah terusik baru teringat nak ambil gambar)

Saturday, 29 June 2013

~ Kembali ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Salam jumpa lagi buat semua yang emaa sayang..apa khabar semua =) Blog dah berhabuk dan bersawang dek kesuntukan waktu, jom ambil 'mood' kita buang segala habuk2 yang melekat..maaf sebab menyepi agak lama..tidak sempat menjenguk serta bertanya khabar, bukan sakit atau tidak sihat..tapi macam mana nak meng'update' blog kalau dah Hannan Piyya sentiasa mengekor belakang..masalahnya..dia pun nak menekan sana sini..dan merampas 'sitikus' dari emaa..huhu..sian Hannan, tak pasal2 dipersalahkan =)

Terima kasih banyak2 pada adik2 sahabat blogger semua yang masih sudi menjenguk dan bertanya khabar..rasa terharu sungguh2 ..=)

Selepas ini bolehla emaa kembali berblog dan berBW menjenguk kekawan sebab esok pagi Hannan akan kembali ke Rompin setelah 2 minggu bersama emaa di Manjung.  Sedih sekejap sebab rumah akan kembali sunyi dan sepi bila hanya tinggal berdua dengan cik man..
comel tak saya..'Hannan Piyya'

Saturday, 22 June 2013

~ Senandong Semalam ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..salam hujung minggu =)
Photo: www.facebook.com/Wonderfulworldofnatureandart
Feel Free To Like ✔ Tag ✔ Share ✔
Apa yang dimenungkan tu !!! =)

Friday, 21 June 2013

~ Nak Buat Macam Ni Juga.. =) ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Kenal tak dengan sepasang kayu ni..di rumah emaa pun ada sepasang, sebiji macam ni...tapi dah berhabuk-habuk di bawah katil sebab dah bertahun-tahun tidak digunakan.  Emaa beli tongkat ni dulu masa angah kemalangan motosikal, selepas tidak diperlukan lagi, jasanya tetap dikenang..lalu disimpan di bawah katil...hehee =)

Dan tadi emaa terjumpa gambar ni di page creative ideas.  Rupanya kalau dah namanya kreaif, ada juga gunanya daripada terperuk di bawah katil begitu sahaja.  Cantikk juga bukan..? =)
Photo: So creative <3

I love creative designs and unusual ideas

follow us on pinterest ==> http://pinterest.com/lovedesigncreat/

photo credits: unknown
Ok.. emaa nak cuba manafaatkan  kegunaannya...tapi pening dok fikir pula, nak ke cik man tolong emaa buat macam ni..=)

Thursday, 20 June 2013

~ Senyum Itu Sedekah ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..=)

Salam khamis..salam jumpa lagi buat semua yang emaa sayang =)

Sudah lama emaa tidak menulis, juga tidak berBW.  Bukan apa, Hannan Piyya Cucu emaa nan seorang tu ada kat rumah, jadi bila balik kerja hanya main dan main dengan Hannan sahaja..Hannan dah setahun setengah, sedang seronok dibuat kawan bermain kan.  Baru belajar bercakap..cakap bahasa planet..juga pandai mengajuk cakap2 kita...=)





Senyum juga penyeri wajah..=)

ps/gambar2 pinjam dari en.google

Saturday, 15 June 2013

~ Pulut Cempedak Di Hujung Minggu ~

Assalamualaikum..salam ceria2 sealalu..=)

Salam pagi sabtu. Sedang sarapan apa tu..ada sesiapa yang pernah makan pulut cempedak atau pulut nangka madu selain dari pulut durian?? Sangat sedap dan rasanya lemak2 manis..=) Tapi emaa dah lama tak makan buah nangka atau buah cempedak sebab buah2 ni berangin. Sudahla pulut tu pun angin..dicampur pula dengan buah2an yang berangin..bertambah-tambahla anginnya...habis rasa bisa2 satu badan bila emaa memakannya...:-(

Tadi dekat page Kelab Anak Kedah emaa terjumpa gambar ni..(emaa pinjam pic ni ye KAK)..tiba2 ja tekak ni rasa teringin nak makan..aduiii..Rajin dan kreatif cara hidangannya...Itu yang menjadi penambat selera tu..!!! =)

Selamat menjamu selera =)




Sunday, 9 June 2013

~ Aroma Kulit Kayu Manis ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Selamat berhujung minggu. Hari terakhir cuti sekolah..apa aktiviti hari nie..

Duduk sesorang..apa lagi..emaa pun godek2 laman Ideas Creativas, tengok2 apa yang boleh dan senang untuk  kita berkongsi idea mengisi waktu terluang.. Jom kita mencuba buat yang ini, hanya dengan menyusun batang2 kulit kayu manis sebagai hiasan selain membangkitkan keaslian aroma rumah kita.  Kulit kayu manis emaa yang panjang2 yang dibeli di Pulau Pinang tu..nampak gayanya lepas nie..kena korban la..sebelum nie..sebab tak ada idea kut..emaa hanya letak sebeban tu..macam tu sahaja dalam pasu besar ..pun cantik juga..haha..perasan sendiri nie..=)
dijalin seperti roda dan digantung sebagai hiasan..cantik =)

susun bersama sebatang lilin..ikat reben dan boleh juga di letak bersama bunga cengkih dan bunga lawang..pasti menarik..=)

boleh juga dijadikan kotak tisu..=)

selamat mencuba =)

ps/sumber: Ideas creativas y manualidades

Wednesday, 5 June 2013

Monday, 3 June 2013

~ Pagi Yang Suram ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Isnin datang lagi..selamat kembali bertugas =)

Pagi2 keluar dari rumah dengan perasaan gembira dan penuh semangat untuk memulakan hari..bekerja dalam suasana ceria dan seronok, tapi sayang..seawal pagi suasana dalam pejabat kelihatan suram dan kelat..Apakah ini??

Jika hanya kerana perkara sekecil itu pun dipandang berat dan mendatangkan masalah walau pun bukan salah kita..apa yang harus dicakapkan lagi..=(

Walaupun cara penyelesaiannya secara hitam putih, biarkan sahaja..harus berlapang dada, tidak perlu runsing, tidak perlu fikir sampai nak pecah kepala..terima sahaja seadanya.

'Allah tidak akan menghantar penyakit melainkan diturunkan penyembuh, mereka yang tahu, maka dia tahu, mereka yang jahil (tidak tahu), maka tidak tahulah ia'. - (Riwayat Imam Ahmad)

Photo: ( KISAH NYATA ) BUAH DARI PENANTIAN DAN KEYAKINAN KEPADA ALLAH - Ada kisah seorang ibu muda. Sebut saja T. Beliau memproses perceraiannya sejak tahun 2001. Gak selesai-selesai. Alih-alih berharap bisa bercerai cepat supaya bisa memulai hidup baru, eh malah beberapa ujian kehidupan muncul. Ibunya menyuruhnya bersabar. “Semua ada waktunya”, begitu nasihat ibunya. Setelah sekian tahun, ia diberitahu ibunya agar bersedekah dengan apa yang ia punya. Sedekah yang besar. Bersedekahlah ia. Dua tahunan terakhir, ia perbaiki hidupnya. Bila sebelumnya ia belum berjilbab, ia lalu berjilbab dan memperbanyak taubat. Ia usahakan sering mendatangi pengajian. Kegiatan­kegiatan sosial ia ikuti. Ia lupakan persoalan perceraiannya. Ia segarkan hidupnya dengan Karunia Allah yang lain. Dan memang, banyak manusia yang gara-gara secuplik drama kehidupannya yang tidak enak, lantas kemudian membuat matanya tertutup dari Karunia Allah yang sesungguhnya masih teramat besar. Kesusahan hidup, ga sebanding dengan Karunia Allah berupa “hidup” itu sendiri.

Dan akhirnya waktu yang ia tunggu, tiba. 2 tahun sejak ia bersedekah sesuatu yang besar, ia mendapatkan keputusan cerai. Sepertinya tiba-tiba, dan berproses dengan sangat mudah. Beda sekali dengan waktu-waktu sebelumnya.

Yang luar biasa, mantan suaminya ini memberinya uang yang sangat besar. Ia mengaku tersentuh dengan ketabahan mantan istrinya, dan ia meminta maaf tidak bisa mengurus anaknya. Sebagai kompensasinya, suaminya ini memberi uang nyaris 1 milyar dari hasil tabungannya pasca bercerai. Bukan harta gono gini. Mantan suaminya hanya minta diikhlaskan segala kesalahannya. Yang membuat ibu T ini agak berdebar dengan cara kerja Allah, mantan suaminya ini bercerita, tabungan yang nyaris 1 milyar tersebut adalah tabungan 2 tahun terakhir. Masya Allah, suaminya ini “bekerja” sebab diatur Allah. Yang mana hasil kerjaannya itu adalah buah sabar dan sedekahnya.

Dalam satu kesempatan, si ibu T ini bercerita, barangkali kalau dulu Allah mengabulkan kehendaknya, maka ia mendapatkan hak cerai, tapi tidak mendapatkan uang 1 milyar. Hari gini, uang 1 juta saja besar sekali, apalagi 1 milyar.

Saya mengatakan, ya, itulah buah dari dukungan ibunya, buah dari kesabarannya dan hasil kemudahan dan berkah dari sedekahnya… Dan benarlah juga keyakinan orang-orang tua dulu, kalau udah waktunya, ya waktunya. Sebagaimana orang-orang tua yang mengajarkan, kalau udah rizkinya, ya rizkinya.

Kadang saya berpikir ya, andai kita tidak melakukan banyak hal, asal kita perbaiki saja hidup kita, cara kita hidup, dan memaknai ulang hidup kita untuk lebih lagi beribadah kepada Allah dan bermanfaat untuk sesama, rasanya hidup kita akan benar dengan sendirinya. Keinginan kita juga akan terjawab dengan sendirinya. Dan masalah akan selesai dengan sendirinya.

Tapi ya setelah dipikir-pikir lagi, engga juga disebut “tidak melakukan apa-apa” bagi mereka yang memperbaiki dirinya. Karena itulah ikhtiarnya. Sama dengan ketika saya menyebut ikhtiar bagi mereka yang bermasalah adalah taubat dan memperbanyak amal saleh. Ada kemudian yang protes, harus tetap ada ikhtiarnya. Saya menyebut, sudahlah, ikhtiarnya ya itu: taubat dan amal saleh (memperbaiki shalat, menambah shalat-shalat sunnah, membaca al Qur’an, sedekah, dll). Sebab nyatanya, tidak gampang loh untuk bisa bertaubat dan beramal saleh. Kalaulah Allah tidak memudahkan jalan, maka jalan menuju pertaubatan dan amal saleh tidak akan mudah jalannya.

Banyak kasus lainnya sebagai hikmah dan pelajaran di www.kuliah-online.com langsung oleh Ust Yusuf Mansur

Sunday, 2 June 2013

~ Selamat Pengantin Baru ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..=)

Sempena cuti sekolah nie.. ramai juga yang mengambil kesempatan melangsungkan majlis perkahwinan..dan semalam 1 Jun, teman rapat emaa sejak zaman bujang2 dulu..juga telah melangsungkan majlis untuk anak perempuan keduanya angah yang bertemu jodoh dengan orang Batu Pahat, Johor.  Semoga angah kekal bahagia hingga ke anak cucu..=)

Bermula balik dari pejabat tengahari jumaat tu..emaa dah sebuk di rumah pengantin, menolong apa yang patut..balik rumah sekejap jam lima lebih tu dan balik semula ke rumah pengantin selepas maghrib untuk majlis akad nikah..=)


Angah di malam akad nikah..berseri-seri wajah pengantin kan..=)

sengaja pilih meja hujung..sebelah trafik light lagi..(sebenarnya lari daripada kepulan asap bbq) =)

Angah dimajlis bersanding..

mak cik2 bertiga ni nak merasa duduk di pelamin..=)
kebetulan masih bercuti sem..angah ngan adek, gadis bunga telor..paksa rela tu..=)

ps/hari nie majlis kenduri lagi..angah ngan adek dah balik cyber pagi tadi =(

Saturday, 1 June 2013

~ Salam Sabtu ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..=)

Musim kenduri..berderet2 jemputan..jom makan kenduri =)

Photo