Tuesday, 30 April 2013

~ Saya Pilih Mengundi!! ~





Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Selamat menjalankan tanggung jawab buat semua adik2 yang mengundi hari nie..tunaikan tanggungjawab anda dengan bijaksana!!!

Sek Men Pangkalan TLDM Lumut
sah sudah bertanda =)
bersabar menunggu giliran..

Monday, 29 April 2013

~ Kerana Sesungguhnya Sesudah Kesulitan Itu Ada Kemudahan ~

Assalamualaikum..salam  ceria2 selalu =)

Isnin datang lagi. Minggu baru, semangat baru, masih orang yang sama. Orang lama...hee. .. Masuk kerja dengan penuh semangat dan ceria2kan diri. Emaa kembali bekerja setelah 5 hari berehat panjang.  Mesti bertimbun kerja menanti..itu yang tak tahan.. =)

Demi mencari rezeki, Rasullullah S.A.W  bersabda, maksudnya: 'Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, serta kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah, mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.

'Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka' - (Surah at-Talaq: 2-3)

'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai' (Surah Nuuh: 10-12)
Photo
'Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan salat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya.  Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu.  Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.' (Surah Thaahaa: 132)
Selamat beramal =)

Sunday, 28 April 2013

~ Awesome Design!! ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu dipetang minggu =)

Petang2 ni..sambil berehat2 tu..jom kita intai2 design yang menarik di laman rumah, manatau kalau ada yang berkenan boleh buat kan!!
Jom ikut emaa, kita menjamu mata..hee
Photo: Relajación
Situado en el nivel inferior lejos del área principal de actividad de la terraza, el rincón de lectura resalta con un hechizo cautivador. Sin embargo, aún está lo suficientemente cerca como para ser usado como espacio adicional durante las reuniones grandes.

Plantas
La combinación de plantas en macetas hace que una zona íntima sea aún más acogedora y extiende el nivel inferior de la terraza hacia el verde del jardín. 

Asientos
Las mecedoras ofrecen esa sensación hogareña placentera y sin pretensiones. Un par de ellas invita a tener compañía.
cantik kan..bersantai diwaktu petang..minum2 bersama kudapan ringan sambil borak2 dengan orang kesayangan =)
Photo
melayan anak2 bermain sambil duduk2 minum..sejuk hati =)
Photo: Mesa para servir
Paso 1: Primero construya la base: prepare las patas (I), los extensores cortos (J) y los extensores largos (K) para la mesa para servir (Lista de cortes y Diagrama). Corte las piezas de la longitud adecuada, lije y ensamble los dos ensamblajes de patas, piezas (I) y (J), con pegamento y tornillos (Diagrama del proyecto, Dibujo7). 
Paso 2: tenga en cuenta que los extensores son un poco más largos que los utilizados para las otras dos mesas, y que esta mesa incluye un estante en el medio. Para colocar el estante del medio perfectamente nivelado, corte dos piezas de 16" de largo y ubíquelas sobre el extremo del extensor inferior, ubique el extensor medio en posición sobre las piezas y fije el extensor y las patas con tornillos, retire las piezas. 
Paso 3: añada los extensores largos y las dos patas restantes al ensamblado con pegamento y tornillos para completar la base de la mesa para servir. 
Paso 4: para la cubierta, asegure los dos extensores restantes (J) al centro de los extensores largos medios y superiores (K) (Diagrama del proyecto, Dibujo 7). Corte tablas de madera de tilo (pino) a la longitud adecuada para las tablillas del estante (L) y las tablillas superiores (M) (Lista de cortes y Diagrama). 
Paso 5: trace y corte un radio de 2" con un compás y sierra de vaivén sobre cada extremo de la tablilla frontal del estante (Diagrama del proyecto, Dibujo 8). Ubique las tablillas restantes del estante dentro de la mesa y asegure con los extensores medios (J) (Diagrama del proyecto, Dibujo 9). 
Paso 6: ubique las tablillas superiores sobre una superficie de trabajo plana con un espacio de 1/4" entre sí y los extremos alineados. Centre la base de la mesa para servir sobre las tablillas superiores y fije con tornillos de 1-1/4". 
Step 7: coloque la mesa en posición vertical. Use un compás de barra para dibujar un radio de 11-3/8" sobre los extremos de las tablas superiores (Diagrama del proyecto, Dibujo 10). Corte las tablas frontales con una sierra de vaivén. 
Paso 8: retire las tablillas superiores, lije y aplique el acabado. Una vez que el acabado haya curado reinstale las tablillas.
boleh juga duduk2 melayan rakan atau jiran yang berkunjung!!
Photo: A beautiful lounge area made of pallets. 
Shared by Astrid Dettmar
untuk yang mempunyai halaman luas..=)
Photo: Recycled wooden pallet furniture. 

LIKE us for more interesting Recycling Ideas
boleh guna idea ni..perabut buat sendiri tu..jimat lagi =)
Photo: Fallen trees should never go to waste!

Check out Reclaim Design Co>>>http://bit.ly/WiIHb5
For more awesome Recycling Ideas
boleh berehat sambil membaca..

Selamat berhujung minggu..:))

Friday, 26 April 2013

~ Selamat Menyambut Hari TLDM ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Selamat Hari TLDM ke 79 kepada semua The Navy People..teruskan usaha kalian mempertahan dan memperjuangkan kedaulatan Malaysia..sayang emaa cuti sakit hari ni, kalau tak sudah tentu boleh tengok semua adik2 di DSK pakai baju raya yang cantik tu..=)

~

~ Demi Masa ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..=)

Renung2kan..
Photo: ( HIKMAH ) WAKTU YANG BERHARGA - Begitu berharganya waktu, sehingga sering kita temui orang menyesali perbuatan karena gagal menjadikan waktu sebagai pedoman hidup. Ia dilindas kecepatan waktu tanpa berbuat banyak bagi kehidupan dirinya sendiri ataupun orang lain. Waktu adalah kehidupan yang setiap detiknya tidak akan kembali. Allah SWT berfirman : Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran ( QS� Al-Ashr (1-3)

Karena waktu yang terus berlari. Manusia pada saatnya mengalami kerugian yang besar. Kerugian yang membuat malang. Kerugian yang akan dirasakan ketika semuanya telah berlalu. 

Tiba-tiba saja detik berganti jam, jam berganti bulan, bulan berganti tahun. Tiba-tiba terasa rambut sudah memutih, keriput di kulit sudah mulai tampak, tetapi kita terasa belum melakukan apa-apa dalam perjalanan panjang waktu.

Mengisi waktu dengan tujuan bermanfaat dan menghabiskan waktu untuk hal-hal yang tidak berguna adalah sebuah aktivitas yang sama ( Ali Imran 3 : 104).

Tinggal kita mau pilih yang mana ?

Tuesday, 23 April 2013

~ Pulihkan Siku Yang Hitam ~

Assalamualaikum..salam pagi selasa, semoga ceria2 selalu..=)

Photo: Petua Untuk Memutihkan Siku Yang Hitam

1. Ambil 1 biji limau nipis dan belah dua.

2. Ambil juga 2 sudu tepung gandum.

3. Perahkan limau nipis ke atas tepung gandum.

4. Kacaukan ia sampai rata.

5. Sapukan pada kedua-dua belah siku anda.

6. Biarkan ia kering dan bilas siku anda. Amalkannya setiap hari hingga sebulan.

Buah limau nipis sedap kalau dibuat minuman teh 'o' ais limau.  Lagi sedap kalau dibuat air asam dan dicicah dengan ikan bakar.  Emaa juga guna buah limau nipis untuk membasuh ikan untuk hilangkan bau hanyir..(kalau balik kampung MIL di Raub..emaa kutip buah yang gugur di bawah pokok banyak2 dan dibawa balik Manjung untuk mencuci ikan) =)

Selain itu, buah limau nipis juga boleh digunakan untuk memutihkan siku yang hitam.  Ambil 1 biji limau nipis dan dibelah dua, perahkan air limau nipis lalu dicampur dengan 2 sudu tepung gandum.  Kacau sampai rata, sapukan pada kedua-dua belah siku yang hitam.  Biarkan kering baru baru dibilas.  Amalkan setiap hari selama sebulan.  Insya Allah siku yang hitam kembali ke asal.  Selamat mencuba!!!

Monday, 22 April 2013

~ Cili Jeruk Yang Sedap ~

Assalamualaikum..selamat malam n salam ceria2 selalu =)

Keluar  ke Mutiara Armada bersarapan bersama rakan2 pejabat hanya semata2  teringin nak makan mee goreng bersama cili jeruk yang sedap di salah sebuah gerai makanan disitu. Balik ke pejabat, ada seorang kawan yang baik hati sudi berkongsi petua macam mana hendak membuat cili jeruk agar menjadi lebih sedap dan ranggup.  Jom kita cuba bersama =)

Photo: Petua Untuk Memastikan Cili Jeruk Tahan Lama

Celurkan cili yang telah dihiris ke dalam air panas. Biarkan semalaman. Toskan airnya sehingga kering. Kemudian campurkan sedikit cuka, air masak dan masukkan ke dalam bekas yang bertutup.

Mula2 celurkan cili yang telah dihiris ke dalam air panas.  Biarkan semalaman.  Toskan airnya sehingga kering.  Campurkan sedikit cuka, air masak dan masukkan ke dalam bekas yang bertutup..siap sedia untuk dimakan =)

ps/terima kasih  kawan..hehe lelaki yang pandai masak nie =)

Sunday, 21 April 2013

~ Kenangan Mengusik Jiwa ~


Assalamualaikum ..  dan salam ceria2 selalu =)

Angah dah bergerak balik cyber, bukan cuti sem..hanya balik hujung minggu.  Rumah kembali sepi..ehh..dah lari tajuk..tak de kena mengena dengan apa yang emaa nak cerita pun, selingan jap boleh ? =)

Hari tu masa balik kampung tiba2 emaa teringat pasal seterika arang ni, nostalgia sungguh..=).  Seterika ini banyak berjasa pada emaa waktu tu..Dulu kampung emaa dikira jauh ke pendalaman, kemudahan bekalan elektrik hanya bermula pada tahun  1986.   Boleh bayangkan..betapa sukarnya nak menggosok baju sekolah..tak sanggup emaa nak pakai baju renyok berkedut  pergi sekolah.  Kalau arang dah habis dan malas nak pergi beli dikedai, emaa gunakan tempurung kelapa sebagai jalan altenatif..tapi guna arang tempurung ni leceh sikit, cepat sejuk selain dari berhabuk putih dan berasap, juga boleh membuat mata pedih. Dan selalunya sebelum digosok pada baju, emaa gosok dulu pada helaian daun pisang, seterika jadi licin dan senang untuk menggosok.. hehe..

Photo: Petua Untuk Hilangkan Kesan Tapak Seterika

Orang-orang tua dahulu menggunakan penyapu lidi untuk menyapu sampah. Penyapu lidi ini juga digunakan untuk menghilangkan kesan hitam ataupun kerak di permukaan seterika. Penyapu lidi diletakkan di bawah seterika yang sedang panas. Kemudiannya digosok untuk menghilangkan kesan-kesan kain terbakar (kerak) di permukaannya.
Dan peti tv zaman kanak2..hehe..pintu boleh dibuka dan ditutup macam pintu almari, siap berkaki lagi.  Tak payah susah2 nak beli almari tv dah.. Masa tu, walau ada tv dekat rumah, bapa hanya benarkan buka tv untuk menonton drama minggu ini dan malam minggu bila ada tayangan gambar melayu.  Masa lain tv tidak dibenarkan tengok kecuali masa berita sahaja sebab bapa suka tengok berita..berbeza kan dengan budak2 sekarang..24 jam dok mengadap depan tv!!

Photo: Legend 

Tv Kotak.. Hit LIKE saper pernah pakai sewaktu dahulu .


ps/sesekali merindui kawan2 sekolah,  =)

~ Set Sofa Dari Tayar Terpakai ~



Assalamualaikum n salam ceria2 selalu dipagi minggu =)

Pernah terfikir tak untuk menjadikan tayar2 terpakai sebagai set sofa yang cantik memenuhi ruang rumah kita??  Tak siapa sangka kan..=)

Selalu, kalau pergi tukar tayar kereta..tayar2 terpakai tu mesti kita tinggalkan dikedai tayar kan..tak nak bawa balik sebab buat menyemak kawasan saja..hehe..Lepas ni, rajin2kan diri bawa balik ye..sebab kita boleh cuba buat sofa untuk berehat kat luar rumah..

Jom kita belajar..:))
macam senang ja kan...
dah siap...

Saturday, 20 April 2013

~ Kencing Manis Dan Petua2 ~

Assalamualaikum..salam Sabtu n salam ceria2 selalu =)

Mati semut kerana gula
Kerana gula kucing menangis
Hati terpaut pada petua
Petua berguna sikencing manis

Nampak disitu, emaa dah tersangkut dengan Ummi, dah seronok nak berpantun pula =)

Bahan2 yang diperlukan emaa percaya semuanya ada disetiap rumah..jadi senang dan mudah kalau hendak mencuba!!!

Rebus ubi kentang biasa tanpa garam atau dibakar sehingga cukup masak dan lembut, dimakan sebelum tidor atau sebagai sarapan pagi.  Ubi kentang yang bersifat menyerap akan menyerap segala yang manis dan masin berlebihan yang ada di dalam badan.  Amalkan petua ini selama 2 atau 3 minggu =)
Photo: Petua Tradisional Untuk Merawat Kencing Manis 

Rebus ubi kentang biasa (tanpa garam) atau bakar menggunakan ketuhar. Apabila sudah cukup masak hidangkan untuk dimakan (sebelum tidur atau makan sebelah malam ataupun sebelah pagi). Ubi kentang  bersifat menyerap segala yang manis dan masin  berlebihan yang ada di dalam badan. Contohnya, apabila masakan seperti kari anda  terlalu masin, ubi kentang dimasukkan ke dalam kari dan hasilnya  segala masin kari akan diserap oleh ubi kentang tersebut. Amalkan petua ini selama 2  atau 3 minggu.
ubi kentang..boleh rebus atau bakar =)
Kulit Kayu Manis

Kulit kayu manis dikatakan juga dapat mengurangkan kadar gula dalam darah.  Caranya rendam kulit kayu manis bersama air panas mendidih dan diminum pada waktu malam sebelum tidur atau sebelah pagi semasa perut kosong.

Insya Allah.  Selamat mencuba =))

~ Makan Makan & Makan =) ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu dipagi sabtu =)

Cuti2 ni tentu banyak masa terluang kan..jom kita berkongsi idea untuk membuat hidangan menjadi menarik.  Makan penuh kasih sayang..anak2 mesti suka dan menikmati makanan  dengan hati yang gembira dan meriah dimeja makan =)
Photo: Love Watermelon?? Try this
Watermelon Smoothie:
4 cups deseeded cold watermelon
1 Tbsp lime juice
1 Tbsp raw honey
4 ice cubes
Combine all ingredients in a blender and blend until smooth
source:love juicing
www.rawforbeauty.com
air tembikai pembuka kata..
Photo: Discover more @ Home Decorating
nak makan pun sayang..
Photo: Nice Fruit Art with Mango nd Apple...
pencuci mulut penambat hati 
Photo
telor mata hati 
kelopak bunga cina - telor masin
salad telor n udang tersusun cantik..
ikan bakar siap ulam timun n sos cili
nasi goreng pun boleh 
nasi tambah..ngee
Selamat menjamu selera dihujung minggu =))

Friday, 19 April 2013

~ Kreatif ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Selalu emaa ikat getah je barang makanan yang diletak di dalam bag plastik dan disimpan dalam peti ais..., tak sangka pula rupanya boleh buat macam ni... ada juga gunanya botol2 plastik minuman yang selalu terbuang macam tu saja.  Apa kata sahabat semua =)

Selamat bercuti panjang buat warga Perak..yang kampung dekat2 bolehla balik kampung lagi..=)
Daulat Tuanku

~ Salam Jumaat ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu dipagi jumaat =)
Alhamdulillah, berkesempatan untuk jumaat yang kesekian kalinya, muga penuh barakah, penuh dengan limpahan RahmatNya..

Wednesday, 17 April 2013

~ Majlis Perpisahan dan Persaraan ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)

Hari ini pejabat emaa buat majlis sempena persaraan seorang kakak dari pejabat Kewangan dan pertukaran 2 orang rakan dari bahagian Khidmat Pelanggan.  Menu banyak..perut kenyang, jadi makan sikit sahaja sebab perut dah minta ampun, tak mau terima makanan dah..=)

Pagi tadi lebih kurang jam 9 pagi emaa bersama 3 orang rakan pejabat  keluar membuat lawatan kebajikan menziarahi keluarga kepada salah seorang rakan pejabat yang ditimpa masaalah.  Masa balik jam 10 pagi tu..terus singgah sarapan di Mutiara Armada.  Mulanya emaa tak nak makan sebab nak simpan perut untuk jamuan tengahari..(sifat yang tak baik kan =))  tapi akhirnya kalah juga dengan budak 3 orang tu..jadi makanlah!!!
ini pinggan emaa..penuh lauk, nasi ciput  =)
rakan semeja... (sekepala) tuan tanah ambil gambar..jadi xdela gambarnya..=)
makan..tak tengok kiri kanan dah..
dari bahagian Khidmat Pelanggan..jemput makan..=)
kakak yang akan bersara 58 pada 5 Mei 13 nanti.. yang lebih mesra dipanggil yong  =)
ayu (baju purple)  yang bertukar keluar dan Eliz  yang bertukar masuk =)
Su (tengah) orang kuat pejabat gaji ..=)
orang kuat pejabat Tadbir Awam =)

Gambar2 penyampaian cenderahati tak sempat ambil sebab leka dok bersembang..sesekali berjumpa..banyak pula ceritanya.  

ps/ tengok yong happy..senyum manjang..rasa macam tak sabar nak bersara =)

Tuesday, 16 April 2013

~ Lampu Sisik Ikan ~

Assalamualaikum..selamat malam n ceria2 selalu =)

Malam2 sambil lepak2 menonton tv tu..jom kita cuba buat lampu sisik ikan ni. Lepas ni, bila makan nasi lemak tu..sudu2 plastik tu jangan dibuang, bawa balik..ada gunanya.  
Cantik dan kreatif kan =)

~ Rencah Hidup ~ ~

Assalamualaikum..salam jumpa lagi n ceria2 selalu  =)

Seminggu berlalu..Bila ujian datang bertimpa2..masing2 merungkai bicara mencari titik mula duduk perkara, bila diuji.. akal yang waras membuka minda sedar agar kembali saling bahu membahu, saling sandar menyandar mencari semangat yang dibawa pergi... Nak buat kerja pun dah jadi celaru..Aduhaii..kenapa boleh jadi macam ni :(

Kadang2 pedih menggenggam rasa, mengharap apa yang berlaku hanya sebuah mimpi yang tidak menjadi nyata.  Tapi yang tersurat terang lagi bersuluh. bukan hanya sebuah mimpi, bukan juga rekaan semata2. Kesian..sungguh kesian, tapi apa nak dikata  nasi sudah menjadi bubur dan tak mungkin boleh jadi nasi kembali.  Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya . Hanya boleh bersimpati  dengan apa yang terjadi..Semuga mereka tabah dan kuat menghadapi dugaan ini ...:(

Peringatan untuk semua..hati2lah dalam berbicara, bersabarlah dalam tiap perkara, kerana menunjuk2 diri binasa. Mati semut kerana gula..Sebelum membuat perkara luar biasa..ingatlah keluarga serta orang yang menyayangi kita.. :(
kita selalu lupa..


Monday, 15 April 2013

~ DIY - Kreatif - Tembikai ~



Assalamualaikum..salam ceria2 selalu =)
Panas2 macam ni.. tiba2 teringin nak makan buah tembikai la pula...ada sapa2 yang nak keluar  lunch ni.. boleh tolong pergi beli tak :-)) 

comel2 macam ni, sayang la pula kalau nak makan =)
Cantik dipandang..bolh makan ke ni..:)
Photo: Creative
hee..tak sanggup pula nak makan :))
Photo: Creative !!
Aduiii..garangnya..macam mana nak makan :))



~ 4th Anniversary ~

Assalamualaikum..salam pagi isnin n salam ceria2 selalu =)

Diam tak diam, hari nie 15 Apr 2013 blog emaa  genap 4 tahun dah.
Selamat  Ulangtahun untuk blog kesayangan emaa... :-))

Terima kasih yang tidak terhingga buat semua kakak2, adik2 dan anak2 sahabat blogger kerana memberi sokongan pada blog emaa..emaa sayang semua sahabat2 yang sudi menjengah  serta menegur emaa di blog yang tak seberapa ini dan komen2 kalian pasti emaa jawab, juga jutaan terima kasih kepada sahabat2 silent reader yang sentiasa berkunjung memberi sokongan.  Walau hanya silent readers, emaa tahu kalian ada, dan emaa sayang kalian semua =))

pinjam google =)
Photo: Keep the smile, Leave the tear, Hold the laugh, Leave the pain, Think of joy, Forget the fear, Be joyous,Happy Thursday..

Blossom

Salam ukhwah semanis madu buat semua =)

Sunday, 14 April 2013

~ Amazing home !!! ~

Assalamualaikum..salam ceria2 selalu..=)

Emaa suka purple..dan hari ni duduk sorang2, godek2 home deco tengok gambar2 yang memang teruja sangat bila tengok..jom kita layan sama2 :-))
Photo: Discover more @ Home Decorating
boleh minum sambil layan mimpi disiang hari !!!


Photo: Discover more @ Home Decorating

Photo: Discover more @ Home Decorating

Photo: Discover more @ Home Decorating

Photo: For more,, Like: Home Decorating

Photo

Photo: For more,, like: Home Decorating

Photo: Discover more @ Stylish Eve

Photo: For more,, Like: Home Decorating

Photo: Discover more @ Home Decorating

Photo: For more,, Like: Interior Designing

Photo: For more,, Like: Home Decorating